Friday, October 30, 2009

Kuasa Pilihan Di Tangan Kita

Salam sejahtera semua,

Semua manusia di muka bumi ini diberi kuasa untuk memilih. Memilih untuk berjaya atau gagal. Jika diberi pilihan ramai yang memilih untuk berjaya. Saya amat pasti semua akan memilih untuk berjaya. Fitrah manusia tidak suka kepada kegagalan. Namun jika kita memilih untuk berjaya, adakah tindakan kita menjurus kepada kejayaan? Kita memilih untuk berjaya tetapi kita tidak bertindak untuk berjaya. Dan apabila kita gagal kita mula menyalahkan sistem yang digunakan tidak bagus dan sebagainya.

Jika ditanya kepada pengemis apakah prinsip kejayaan? Pasti jawapan yang diberikan adalah kena rajin berusaha dan seribu satu jawapan positif. Tetapi mengapa masih ramai yang menjadi pengemis?

Manusia berharap terlalu tinggi dan berusaha terlalu sedikit. Hanya mencuba sekali dan gagal, terus putus asa dan berkata ianya tidak boleh dilakukan. Gunakan pilihan yang telah diberikan kepada kita. Hendak seribu daya, mahu seribu cara.

Cuba amalkan konsep Why and How. Kita kena besarkan WHY atau KENAPA. Kenapa aku perlu lakukan bisnes ini, Kenapa aku perlu berjaya, Kenapa aku perlu capai matlamat dalam hidup. Insya Allah apabila kita dah tahu persoalan KENAPA, BAGAIMANA atau HOW akan jadi mudah. Kita akan mula mencari jalan BAGAIMANA aku nak jalankan bisnes ini, Bagaimana untuk membuat strategi bisnes ini dan sebagainya.

3 suis utama yang perlu di'on'kan dalam diri untuk berjaya:

1) Impian/ Matlamat
2) Kuasa Pilihan
3) Power of Why and How

Jika anda dapat hidupkan suis ini dalam diri, Insya Allah pasti akan berjaya.

Sedikit perkongsian dari saya yang masih perlu banyak belajar. Diharap anda dapat sedikit manfaat dari post ini.

Salam kejayaan dari saya.


Dipetik dari Laman Web Komuniti GDI Malaysia.
Karangan Azizi Mohamad


Yang berjaya itu berusaha, yang gagal itu mencari alasan dan menyalahkan orang lain. Saya tawarkan salah satu jalan untuk anda berusaha dan berjaya. Rebutlah peluang anda~

1 - Klik di SINI dan daftar sebagai ahli GDI.

2 - Klik di SINI dan daftar untuk menyenangkan kerja-kerja promosi anda. Berbayar? Tidak, percuma sahaja.

No comments:

Post a Comment