Friday, October 30, 2009

Analisis MLM Dari Segi Syariah


Dalam artikel ini, Ustaz Zaharudin telah melakukan analisis kritis berkenaan MLM dan memberikan pandangan beliau tentang pada hal-hal yang membuat bisnes MLM tidak memenuhi kehendak undan-undang syariah. Artikel ini dengan jelas sangat menarik dan telah mengundang perdebatan sebanyak 181 komen di ruang di blognya.

Ustaz Zaharuddin menyimpulkan 9 ciri-ciri dalam pandangannya, akan memenuhi kehendak minimum Syariah. Satu ciri yang dinyatakan seperti berulang, maka saya senaraikan 8 ciri-ciri tersebut.

1) Produk yang harus dibeli dengan tujuan untuk menggunakan produk, bukan hanya sebagai helah untuk memenuhi aturan Syariah.
2) Bukan dari produk emas atau perak.
3) Harus ada struktur komisen kewangan yang jelas dan mudah dipahami.
4) Komisen yang harus didasarkan pada nilai produk yang dijual, bukan pada jumlah rekrut yang dilakukan.
5) Tidak harus ada sasaran penjualan untuk memperolehi komisen.
6) Setiap upline harus berusaha mempromosikan aktiviti penjualan downline.nDengan itu tidak ada pendapatan tanpa “usaha”.
7) Skim perniagaan piramid adalah jelas haram.
8) Perencanaan bersama struktur pemasaran antara upline dan downline.

GDI memenuhi persyaratan, kecuali mungkin ada keraguan dilemparkan pada beberapa seperti perkara (6) dan (8).

Perkara (6) – Tidak ada pendapatan tanpa usaha
Janji penghasilan pendapatan pasif (pendapatan usaha dengan satu kali saja) adalah salah satu kelebihan MLM. Jika downline kita tumbuh seperti yang kita inginkan, mungkin ada waktu dimana kita mungkin tidak mengenali dan mengetahui siapa orang-orang di “upline“.

Saya melihat bahwa upline telah dibawa ke dalam jaringan oleh orang-orang yang kita ketahui dan kenali. Ia adalah cara kita bekerja, kami menganjurkan, menaja dan membimbing downline yang mengwujudkan downline baru kemudiannya. Mengatakan bahwa downline terbawah tiada kaitan dengan upline mungkin tidak benar.

Bandingkan aspek MLM ini dengan jenis pendapatan pasif. Katakanlah, dengan karya seorang penulis. Dia pernah menulis buku, ia akan diterbitkan dan mendapat royalti dari penjualan kepada orang-orang yang tidak ia pernah berhubung dan mengenali sama sekali.

Pada kenyataannya, saya berani mengatakan ramai orang gagal dalam MLM adalah kerana mereka tidak berusaha dan tidak berusaha untuk mencuba sesuatu yang dianggap semua orang sebagai mustahil!

Perkara (8) – Perencanaan bersama struktur pemasaran antara upline dan downline.
Kita semua tahu bahwa ini adalah tidak mungkin. Dalam banyak urusniaga, (bahkan perjanjian pinjaman perbankan Islam) adalah sering terjadi urusniaga “setuju atau tidak setuju”. Kesempatan untuk membeli produk dan untuk mendaftar sebagai pengedar datang dengan syarat-syarat tertentu. Kepada kami ini untuk menjelaskan perincian untuk kita sebelum bersetuju untuk menyertainya.

Tentu saja, ada orang hanya menyatakan beberapa serta menyembunyikan perincian dan langsung mendaftar seseorang. Kemudian downline menyedari bahawa ia telah mendaftar untuk sesuatu yang dia tidak inginkan. Hal ini terjadi banyak dalam kehidupan. Membeli kereta, membeli buku, memilih kontraktor, menandatangani perjanjian dan lain-lain.

Hati nurani kita harus membimbing kita dalam masalah ini. Kita dapat melihat pada cermin dan mengatakan bahawa kita telah menggabungkan semua fakta-fakta yang, sehingga pembeli dapat membuat sebuah keputusan berdasarkan maklumat yang diperolehinya. Jika kita lakukan, maka urusniaga telah dilakukan dalam semangat musyarakah.

Kesimpulan
Saya bukan seorang ahli dalam ekonomi Islam. Namun ketika mahu menulis artikel ini mengingatkan saya tentang sebuah Sunnah Nabi (saw) yang saya pernah baca. Saya tidak ingat keseluruhannya, tetapi prinsip-prinsip adalah sebagaimana tercantum di bawah ini. Nabi Muhamad (saw) telah bercakap dengan seseorang yang telah diutuskan ke luar memerintah di tempat yang jauh.

“Bagaimana Anda membuat keputusan?”
“Saya akan menggunakan Al-Quran sebagai sumber petunjuk”.
“Dan jika tidak ada didalam Al-Quran?”
“Kemudian saya akan menggunakan Sunnah sebagai sumber petunjuk”
“Dan jika tidak ada dalam Sunnah?”
“Kemudian saya akan menggunakan hati nurani saya dan saya membuat keputusan dengan pemikiran dikurniakan oleh Allah swt”

Ini adalah satu jawapan yang menggembirakan Nabi (saw).

Ini adalah sepertimana yang saya alami sekarang. Saya merasa yakin bahwa GDI memenuhi persyaratan Syariah dan rezeki yang dicari dan mendapatkan dari usaha ini adalah halal kepada saya, Insya’Allah.

Sementara itu, saya menyambut orang-orang yang tertarik untuk bergabung dalam perniagaan ini. Ada banyak peluang usaha yang menarik di Malaysia. Ada banyak cara untuk memperoleh penghasilan dengan separuh waktu, sehingga pendapatan ini melebihi pendapatan sepenuh waktu anda! Maka anda dapat membangun menghasilkan sumber pendapatan pasif.

Sekian saja pada kali ini. Salam hormat dari saya.

Dikarang oleh,
Mohd Shafrizal berdasarkan analisis Ustaz Zaharudin.

Rujukan -
- Undang-Undang Syariah Malaysia.
- Buku : Bisnes menurut Islam.
- Artikel berkenaan MLM dan hukum dari segi Syariah Islamiyyah.




Yang berjaya itu berusaha, yang gagal itu mencari alasan dan menyalahkan orang lain. Saya tawarkan salah satu jalan untuk anda berusaha dan berjaya. Rebutlah peluang anda~

1 - Klik di SINI dan daftar sebagai ahli GDI.

2 - Klik di SINI dan daftar untuk menyenangkan kerja-kerja promosi anda. Berbayar? Tidak, percuma sahaja.

5 comments:

  1. Ingin menjadi jutawan? Sila ikut langkah-langkah berikut.

    KO DA JD JUTAWAN KE DGN MENGIKUTI LANGKAH2 DI ATAS?

    ReplyDelete
  2. analisis yang menarik..mari saling membantu dalam bisnes GDI ni..
    oh ya, sahabat Nabi yang dihantar tu bernama Mu'az..

    ReplyDelete
  3. Hahaha... kita ini mencadangkan langkah saja, terpulang la pada pembaca untuk menilai, betul tak? Tak da paksaan, orang nak... masuk. Orang tak nak... tak apa. Senang saja.

    Saya? Masih lagi berusaha.. belum lagi. Cuma mentor-mentor Internet Marketing saya seperti Mr. Ramelan Abas, Mr. Zamri Nanyan, Bro Aqif tu sudah pun jadi jutawan, sudah pun kaya. Kita hidup jgn pikir negatif, pastu jgn la plk rendahkan org... tu bukan gaya bermasyarakat yang baik. Kalau dah buat camtu, rezeki pun memang tak ke mana la jwb-nya. Pikir-pikir la sendiri... haii, mentaliti masyarakat~

    Bro Xunpheriz, Thanks bro. Muaz Ibn Jabal. Baru saya teringat. Baik bro, kita sesama membantu.. kita buat stail orang Cina. Saling bantu-membantu... tak da dengki-mendengki, okay?~

    ReplyDelete
  4. Teruskan Usaha ko..jgn peduli ape org cakap. Good Luck!!

    ReplyDelete
  5. Good luck juga pada ko, Izo!! Tak da hal! Orang cakap jer, diorang tak boleh pun buat apa-apa kat kita, betul tak?

    Thumbs up to you, dude~

    ReplyDelete