Wednesday, November 4, 2009

Kisah Motivasi 1 - Jualan Pertama En. Zamri Nanyan

Saya kongsi cerita ni di salah satu forum yang saya lawati dan saya rasa sesuai untuk saya berkongsi dengan anda semua di blog bisnes digital ini. Jadi, saya harap ianya sedikit sebanyak dapat memberikan semangat mendalam buat anda.

***************

Saya selalu kongsi cerita ni dengan orang lain tapi mungkin tak ramai lagi yang tahu…

Jualan pertama saya adalah hasil daripada produk ClickBank. Komisyen cuma $9.97. Produk tu harganya $17.

Best kan dapat jualan pertama di internet?

Mat Saleh pulak beli tu… ye la saya kan Asian…

Tapi tak ramai yang tahu bahawa untuk mendapatkan komisyen $9.97, saya ambil masa selama 3 bulan (tu tahun 2003).

Banyak dah saya belanjakan…

1. pergi seminar = USD$700
2. beli domain = USD$10
3. beli autoresponder = USD$249
4. beli hosting = USD$24.95 / month

Tu tak masuk bersengkang mata, buat laman web sendiri (godek-godek sendiri), pasang skrip sendiri, test skrip sendiri dan macam-macam lagi sendiri.

Beli iklan pun ada… ebook dah berapa saya beli pun tak tahu. Kalau nak ikut, dekat ebook dan iklan ni saja pun dah beribu.

Duit habis ribu-ribu ringgit. Cuma USD$9.97 saja yang dapat… tu pun tak dapat keluarkan lagi sebab ClickBank limit kepada USD$100.

Tapi di sepanjang perjalanan 3 bulan saya di internet, saya dah belajar banyak dan salah satu pengajarannya ialah saya tak boleh putus asa.

Keseronokan mendapat USD$9.97 melebihi segala-galanya.

Sekarang saya faham… inilah yang dinamakan nilai pelajaran saya. Kalau saya dah habiskan ratusan ribuan ringgit untuk ke sekolah sehingga ke universiti, dan masih perlu balik cari kerja di Malaysia (saya dapat degree di US), saya sebenarnya tidak punya jaminan untuk mendapat balik ratusan ribu ringgit yang saya belanjakan untuk dapat degree. Bahkan saya balik dengan hutang JPA sebanyak RM90,000.

Jadi, jika dibandingkan dengan pelajaran yang saya terima semasa membina bisnes internet internet, ianya tidaklah seteruk mana jika dibandingkan dengan belasan tahun saya habiskan untuk mendapatkan sekeping degree dalam Computer Engineering.

(jangan salah anggap, saya masih lagi berasa bangga kerana anak Felda dari Kedah dapat menggenggam sekeping ijazah dalam Computer Engineering dari sebuah universiti di New York walaupun ilmu untuk mendapatkan ijazah tersebut tidak digunakan 100% sekarang)

Nasihat saya… setiap orang akan mempunyai masa mereka dan juga kos mereka sendiri untuk mencapai sesuatu di dalam bidang yang diceburi.

Ianya tidak akan sama dengan orang lain tapi anda boleh leverage pembelajaran anda dengan mempelajari apa yang orang lain telah lalui.

Zamri Nanyan

ps. jika anda rasa paparan ini adalah cara saya meninggi diri, terpulanglah kepada anda. Niat saya satu - cuma untuk menaikkan semangat anda di dalam perniagaan internet ini.

------------------------------

Dari Laptop Tuan Punya Blog -

Kisah di atas menceritakan bagaimana penat lelah seorang pengusaha bisnes internet terkenal di Malaysia berhempas pulas dalam mengusahakan bisnes pertama beliau dan akhirnya mendapat pendapatan pertama. Apa ertinya pendapatan pertama ini? Mungkin orang lain akan kata, "Hmmph, baru sikit jer dapat, dah kecoh?".

Jangan berkata begitu, erti pendapatan pertama adalah sangat bernilai untuk meningkatkan moral dan semangat, supaya usaha diteruskan dengan hebat, berdedikasi dan istiqamah, iaitu berterusan. Itulah erti pendapatan pertama kepada seorang peniaga setelah dia berhempas pulas tanpa henti, semata-mata ingin berjaya. Dan lihat hasil daripada usahanya yang berterusan dan betapa beliau menghargai pendapatan pertamanya, beliau sudah pun berjaya pada hari ini. Bagaimana pula dengan anda? Fikir-fikirkanlah.

(Shafrizal)


Yang berjaya itu berusaha, yang gagal itu mencari alasan dan menyalahkan orang lain. Saya tawarkan salah satu jalan untuk anda berusaha dan berjaya. Rebutlah peluang anda~

1 - Klik di SINI dan daftar sebagai ahli GDI.

2 - Klik di SINI dan daftar untuk menyenangkan kerja-kerja promosi anda. Berbayar? Tidak, percuma sahaja.

3 - Ataupun e-mail saya di - hiji_ginta@hotmail.com untuk maklumat lanjut mengenai kedua-dua program hebat ini!

No comments:

Post a Comment