Wednesday, November 11, 2009

Melanun? Ataukah Anda Dilanun?

Salam sejahtera.

Kesemua artikel yang saya tulis adalah berdasarkan satu kata kunci, seperti biasa. Ini adalah untuk memudahkan pemahaman para pembaca dan memudahkan para pembaca mengingati dan mempraktikkan apa yang dipelajari di blog saya ini.

Jadi, kata kunci kita pada hari ini adalah 'Lanun' ataupun 'Piracy'. Ia juga bersamaan engan perkataan 'cetak rompak' ataupun 'copy-writing without permission'. Selalu juga saya lihat di blog-blog ataupun laman web yang lain, terdapat bukti-bukti sahih yang penulis blog ataupun laman web telah meniru 'sebijik' dan meletakkan di blog ataupun laman web mereka sendiri, tanpa meletakkan kreditasi sebagai penghargaan kepada penulis asal yang telah memeras otak dan menulis artikel mereka dengan bersusah-payah.

Ini juga adalah faktor mengapa satu-satu blog ataupun laman web itu tidak dikunjungi ramai walaupun menawarkan beribu-ribu barangan ataupun produk percuma mahupun berbayar yang terbukti berkesan dan efektif. Sekilas pandang saja, pembaca sudah pun tahu sama ada penulis itu benar-benar menulis artikel mereka ataupun mereka cuma meniru bulat-bulat dan meletakkan di blog ataupun laman web mereka tanpa kebenaran ataupun tidak meletakkan kreditasi sebagai penghargaan ke atas penulis asal artikel tersebut.

Ramai orang di Malaysia mengambil remeh hal ini, atas dasar "Alah, halal la. Bukan boleh bawak pegi kubur pun.". Pemikiran ini adalah salah, kerana ia akan menjadi tunjang kepada idea-idea buruk yang lebih extreme, seperti pencurian e-mailing list, adegan spamming, adegan memburuk-burukkan orang lain dan sebagainya. Puncanya hanya satu, etika melanun seperti ini.

Saya memuji dan menghormati sesiapa yang mempunyai etika yang tinggi dan berbudi. Sebagai contoh, terdapat ramai orang yang meminta kebenaran dari saya untuk mengambil artikel dari blog saya untuk dimasukkan ke dalam artikel mereka. Atas sebab-sebab ingin sama-sama berjaya dalam bisnes internet ini, saya memberikan persetujuan dan saya tidak minta pun untuk diletakkan nama saya atau apa-apa pun. Ini adalah sebab saya berfikir bahawa jikalau artikel saya boleh membantu mereka berjaya, jadi apa salahnya kita saling tolong-menolong, betul tak? Cuma, sekurang-kurangnya mintalah kebenaran dahulu, itu melambangkan ketinggian budi pekerti kita dan etika kita yang bagus untuk mencapai kejayaan dalam bisnes internet. Amanah dan jujur itu penting, bukan saja di dalam arena bisnes internet ini, malah dalam segala aspek kehidupan kita juga.

Akhir kata, bersama-samalah kita membina etika perniagaan yang bagus dan positif supaya kita akan lebih dihormati oleh orang ramai, dan bisnes kita bertambah maju. Sebelum saya menutup artikel ini, mari kita sama-sama layan lagu berkonsepkan lanun yang saya ambil dari Youtube ini. Saya minat lagu-lagu jenis ini sebenarnya.


Alestorm - Keelhauled (genre - Pirate Metal)


Selamat berjaya.

(Shafrizal)



Yang berjaya itu berusaha, yang gagal itu mencari alasan dan menyalahkan orang lain. Saya tawarkan salah satu jalan untuk anda berusaha dan berjaya. Rebutlah peluang anda~

1 - Klik di SINI dan daftar sebagai ahli GDI.

2 - Klik di SINI dan daftar untuk menyenangkan kerja-kerja promosi anda. Berbayar? Tidak, percuma sahaja.

3 - Ataupun e-mail saya di - hiji_ginta@hotmail.com untuk maklumat lanjut mengenai kedua-dua program hebat ini!

No comments:

Post a Comment