Monday, November 9, 2009

Bagaimana Hendak Menjahanamkan Bisnes - Part Akhir

Salam sejahtera semua.

Saya ingin jadikan entri kali ini ringkas dan mudah untuk difahami, kerana ianya berkaitan dengan elemen "mentaliti" dan "putus asa" yang saya telah bincangkan dalam entri saya yang terdahulu.

Kata kunci kita pada kali ini adalah "pilihan".

Dalam bahasa pengajian ekonomi-nya adalah "choice", bergantung kepada "necessity" dan "desire" kita. Sebagai contoh, anda mahu berkecimpung dalam bisnes internet. Itu adalah "necessity" anda. Anda terpaksa ketepikan "desire" anda untuk membeli sepasang kasut Nike berharga RM200. Kasut Nike anda itu adalah "Opportunity Cost", iaitu elemen yang terpaksa dikorbankan bagi memenuhi "Necessity" anda. Dalam keghairahan anda untuk menceburi bidang bisnes internet, anda terpaksa juga membuat "sub-choice", iaitu dengan memilih perniagaan internet yang sesuai untuk anda, di bawah syarikat apa yang anda mahu sertai, dan di bawah siapa anda ingin bernaung.

Jikalai dinilai berdasarkan saya pula, saya mengambil satu "choice" yang berani untuk menyertai bisnes internet, sekaligus melupakan hasrat saya untuk mengubahsuai motorsikal Suzuki TXR Panther 150 Gamma saya untuk tujuan merempit.. oh, bergurau saja. Untuk "Sub-Choice" saya, saya memilih perniagaan MLM berasaskan internet, kerana saya yakin dengan kemampuan saya untuk pergi lebih jauh, Insya-Allah, selain pengalaman dan prestasi baik saya sepanjang bekerja dengan syarikat seperti The Store Supermarket, Tesco dan Courts Mammoth sebelum ini. Syarikat yang saya pilih adalah GDI, berdasarkan reputasi yang baik, kesahihan 100% tulen dan peluang-peluang yang dipunyai oleh GDI yang ternyata begitu memberansangkan dan menarik hati saya setelah saya mengkaji selama 2 tahun mengenai GDI. Dan akhirnya, upline saya adalah tidak lain tidak bukan, pakar bisnes internet Malaysia sendiri iaitu Encik Zamri Nanyan, merangkap sifu (mentor) saya sendiri. Minta maaf, saya tidak berniat pun untuk membanggakan diri, kerana saya hanyalah seorang hamba Allah yang tidak seberapa saja. Ianya untuk menyedarkan para pembaca betapa pentingnya soal pilihan ini, dan cara terbaik adalah dengan mengambil kira kebolehan kita sendiri.

Itu adalah "Choice" dan "Sub-Choice" saya sendiri. Persoalannya di sini, bagaimanakah "Choice" (Pilihan) itu boleh menjahanamkan bisnes anda dan seterusnya diri anda sendiri?

Saya akan senaraikan elemen-elemennya dalam "list form" -

1 - Keputusan anda untuk menyertai bisnes internet di kala masa masih tidak sesuai untuk anda.
2 - Kesilapan anda memilih syarikat hanya kerana anda tertarik dengan apa yang ditawarkan di website, blog dan iklan mereka tanpa membuat kajian mendalam mengenainya.
3 - Kesilapan anda dalam memilih strategi yang terbaik untuk anda memulakan bisnes.

Untuk point yang pertama dan kedua, saya andaikan anda terpengaruh dengan iklan-iklan yang meawarkan pulangan berganda dalam masa yang singkat, contohnya - "Wang Hebat, Join la Kami Sekarang!! RM600 - RM1000 sehari!!". Anda pula di ambang kekurangan wang, jadi anda tidak berfikir panjang dan terus saja menyertai-nya dengan harapan untuk menjana pendapatan dalam masa yang cukup singkat. Namun, realiti tidak seindah yang disangka. Anda berasa tertipu dan apa boleh buat, nasi sudah menjadi bubur... menyesal pun tidak berguna lagi. Duit lesap begitu saja.

Nasihat saya hanya satu. Kajilah mengenai bisnes yang menarik minat anda itu dengan lebih mendalam. Berfikirlah secara rasional, bukan mengikut hawa nafsu. RM600 - RM1000 dalam masa sehari, dan pulangan pendapatan seperti itu sehari? Bukankah ia tidak logik dan tidak munasabah? Bagaimanakah anda boleh menjana pendapatan dalam masa sehari, tambah lagi hanya sehari selepas anda menyertai bisnes tersebut? Dalam rekod perniagaan saya, paling cepat pun saya memperolehi downline yang setia adalah dalam masa 2 hari... itupun melalui GDI dan program Pemasaran Auto Viral Encik Zamri Nanyan. Bagi saya, membina kepercayaan orang terhadap kita dan juga kredibiliti kita memakan masa yang panjang. Tidak mudah untuk kita melakukannya, akan tetapi ia boleh memberikan pulangan yang lumayan sekiranya kita berjaya. Tolonglah, jangan tertipu dengan bisnes-bisnes yang scam dan masih diragui keupayaannya, yang menawarkan pulangan yang sangat lumayan tetapi tidak munasabah dari segi kadar membina perniagaan dan jumlah yang ditawarkan. Buatlah kajian terlebih dahulu sebelum anda menceburi bidang ini, kerana pilihan yang betul akan melonjakkan anda ke taraf memiliki kebebasan kewangan mutlak. Inilah yang telah dilakukan oleh Encik Zamri Nanyan, Mr. Gobalakrishnan, saudara Zulfadhli SmartUsaha, saudara Labanon, abang Aqif (saya gelarkan dia abang, hormat~) dan lain-lain lagi pengusaha bisnes internet yang telah pun berjaya dan kini menolong orang supaya berjaya pula. Ramai orang yang saya kenal khususnya di Komuniti GDI-Ning telah menceburikan diri dalam perniagaan internet ini, membuat pilihan yang baik dan akhirnya berjaya. Kalau hendak disebut nama mereka, pasti saya terpaksa membuat entri sambungan untuk tajuk ini. Terlampau banyak.

Untuk point yang ketiga iaitu Strategi, saya pasti anda telah pun mengusutkan fikiran anda dengan belajar dan cuba mempraktikkan kesemua strategi yang telah anda pelajari. Dan hasilnya? Saya pasti ini adalah satu failure, satu kegagalan buat anda... kerana saya telah mengalaminya sendiri. Dalam hal ini, nasihat saya pun cuma satu. Anda hendaklah mengesan strategi apa yang sesuai dengan fitrah dan keupayaan anda. Sebagai contoh, saya memilih pemasaran di blog saya dan di laman web social networking seperti Myspace, Friendster, Facebook, iklan di laman web iklan percuma selain di forum-forum yang saya sertai kerana ianya bersesuaian dengan fitrah saya sebagai seorang pelajar miskin yang hanya bersumberkan duit PTPTN sahaja. Bagi yang mampu, anda bolehlah terus sahaja ke arah membina laman web mini, melanggan sistem autoresponder yang anda fikir adalah terbaik seperti Aweber dan Getresponse, dan mula memasarkan bisnes anda bukan sahaja di Malaysia malah di seluruh dunia. Sebenarnya, ada lebih dari 1001 strategi yang anda boleh gunakan. Akan tetapi, pilihlah mana yang anda rasa boleh mendatangkan kelebihan kepada anda buat permulaan. Laksanakan strategi anda satu-persatu dan anda tidak perlu terburu-buru. Yang penting adalah membina kredibiliti dan pengaruh anda, itulah yang paling penting.

Sekian saja entri saya pada kali ini, dan saya mengingatkan diri saya yang penuh dengan kelemahan ini serta para pembaca supaya tidak terburu-buru dalam membuat pilihan. Bersikap terburu-buru dalam membuat pilihan akan menyebabkan bisnes anda jahanam dan akan mengheret anda sekali ke lembah jahanam... kesudahannya, semua pun jahanam~

Habis sudah artikel saya mengenai bahana perbuatan yang akan menjahanamkan bisnes pada kali ini. Dalam entri saya yang seterusnya, saya akan sentuh mengenai strategi pemasaran untuk panduan diri saya dan juga para pembaca sekalian. Insya-Allah, mudah-mudahan kita beroleh barakah Allah Taala dan seterusnya memajukan bisnes kita bersama-sama ke arah yang lebih gemilang.

(Shafrizal)



Yang berjaya itu berusaha, yang gagal itu mencari alasan dan menyalahkan orang lain. Saya tawarkan salah satu jalan untuk anda berusaha dan berjaya. Rebutlah peluang anda~

1 - Klik di SINI dan daftar sebagai ahli GDI.

2 - Klik di SINI dan daftar untuk menyenangkan kerja-kerja promosi anda. Berbayar? Tidak, percuma sahaja.

3 - Ataupun e-mail saya di - hiji_ginta@hotmail.com untuk maklumat lanjut mengenai kedua-dua program hebat ini!

No comments:

Post a Comment